Nie ma co ukrywać, że ważne jest odpowiednie motywowanie uczniów i właściwe podejście nauczyciela w procesie nauki. Niestety, uczniowie, zwłaszcza ci najmłodsi, łatwo się zniechęcają, a system ocen i punktacji może być dla nich demotywujący. Jedno z kont na Twitterze pokazuje, że mały gest może mieć bardzo pozytywny wpływ na postawę uczniów.
Takie same oceny, ale zupełnie inny efekt
Krzysztof Maj, pracownik naukowy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, niedawno opublikował post na Twitterze, w którym porusza kwestię pozytywnego motywowania uczniów w szkole. Pokazał zdjęcia dwóch zestawów sprawdzianów, które zostały ocenione w zupełnie inny sposób. Na pierwszym zdjęciu widać tylko skreślone błędy, liczbę punktów i ocenę. Na drugim zdjęciu, oprócz błędów, jest obszerny komentarz od nauczyciela: "Zadania z mnożenia wykonane poprawnie. Radzisz sobie coraz lepiej z dzieleniem".
Krzysztof Maj docenił pozytywne podejście do oceniania. Określił je jako "metodę zielonego długopisu", która polega na motywowaniu ucznia do nauki i skupianiu się na jego mocnych stronach oraz poprawach. Uczeń dostaje teoretycznie tę samą ocenę, ale odbiera ją zupełnie inaczej i z innych perspektyw.
Motywacja to klucz do sukcesu
Nie jest tajemnicą, że dzisiejsi uczniowie mają problemy z motywacją. "Suche" oceny, procenty i punktacje mogą być demotywujące, ponieważ skupiają się na błędach i pomyłkach. Jak zauważa Krzysztof Maj, bardzo ważne jest, aby nauczyciele, oprócz wystawiania ocen, dostarczali uczniom wskazówek, jak poprawić swoje błędy i usprawnić się. Ponadto, jeśli nauczyciel dostrzega postępy ucznia, jest to dodatkową zachętą do dalszego rozwoju.
- Czy w Szkole w Chmurze są nauczyciele? Codzienna nauka wygląda zupełnie inaczej
- Dodatek do emerytury dla nauczycieli to nawet kilkaset złotych więcej co miesiąc! Nie wszyscy wiedzą, że im przysługuje
- Czy Zaduszki są wolne od szkoły? Uczniowie widzą szansę na dłuższy odpoczynek, ale wszystko zależy od tej decyzji