Nigdy nie dodawaj tego składnika do rosołu Ma fatalny wpływ na zdrowie

Photo of author
Written By Korneliusz Nowicki

Witam. Dziękuję za przeczytanie tego artykułu

Nigdy nie dodawaj tego składnika do rosołu Ma fatalny wpływ na zdrowie

Nigdy nie dodawaj tego składnika do rosołu. Ma fatalny wpływ na zdrowie.

Rosół to jedno z najpopularniejszych polskich dań. Niektórzy nie wyobrażają sobie bez niego niedzielnego obiadu czy uroczystości. Każdy ma swój przepis na rosół i trudno jest znaleźć jeden uniwersalny. Jeśli jednak dodajesz do rosołu ten popularny składnik, lepiej przestań to robić. Jest w nim mnóstwo chemii.

Przygotowanie aromatycznego i esencjonalnego wywaru na rosół nie jest szczególnie skomplikowane. Niezbędna jest oczywiście włoszczyzna, przyprawy, takie jak liść laurowy, ziele angielskie, pieprz czy sól oraz mięso (świetnie sprawdzą się skrzydełka drobiowe i żeberka). Niektórzy nie wyobrażają sobie jednak tej zupy bez kostki rosołowej. Dodaje ona smaku i aromatu oraz zabarwia wodę na delikatny, złoty kolor. Kostka rosołowa to jednak bomba kaloryczna, która pełna jest szkodliwych związków chemicznych.

Kostka rosołowa. Dlaczego jest szkodliwa?

Kostka rosołowa w swoim składzie zawiera przede wszystkim sól, której spożywanie w nadmiarze może sprzyjać rozwojowi nadciśnienia tętniczego, chorób naczyniowo-sercowych oraz zaburzeń w funkcjonowaniu nerek. W kostce rosołowej znajdują się również liczne wzmacniacze smaku, konserwanty, aromaty i barwniki. Ilość suszonych warzyw i mięsa jest zazwyczaj śladowa.

Regularne dodawanie kostki rosołowej do dań zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości oraz może powodować niestrawność i alergie. Inne potencjalne konsekwencje dla zdrowia to zaburzenia w gospodarce hormonalnej, wysoki poziom cholesterolu LDL, ryzyko chorób serca, zatrzymanie wody w organizmie czy bóle głowy. Kostkę rosołową zdecydowanie lepiej przygotować więc samemu.

Domowa kostka rosołowa

– garść kolendry,

– 1 mały pęczek natki pietruszki,

– 2 łyżki oliwy z oliwek,

– 2 łyżki sosu sojowego,

– 2 duże marchewki,

– 2 łodygi selera naciowego,

– 1 mała pietruszka,

– 1 mała cebula,

– 2 ząbki czosnku,

– 1/2 białych części pora,

– 1 suszony liść laurowy,

Przeczytaj więcej artykułów  Od kiedy energetyki od 18 lat Już wkrótce sprzedawcy będą prosić o okazanie dowodu

– 4 ziela angielskie,

– 6 ziaren pieprzu,

– 1 łyżeczka kurkumy,

– 2 łyżeczki soli.

Marchew i pietruszkę obierz, a następnie zetrzyj na tarce razem z selerem. Dodaj pokrojoną w cieniutkie półplasterki cebulę oraz por. Posiekaj drobno natkę pietruszki. Wszystkie wymienione powyżej przyprawy rozetrzyj dokładnie w moździerzu. Rozgrzej oliwę na patelni i dodaj do niej starte warzywa oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Podsmażaj przez około 5 minut i dodaj przyprawy. Podsmażaj przez kolejną minutę. Całość zalej dwiema szklankami wody i dodaj sos sojowy. Gotuj na małym ogniu przez około 10 minut. Następnie wyłącz ogień, dodaj posiekaną natkę pietruszki i zblenduj całość. Przygotowaną masę po ostudzeniu przelej do silikonowych pojemniczków na lód. Kostki mogą być przechowywane w zamrażarce przez około trzy miesiące.

Marchew i pietruszkę obierz, a następnie zetrzyj na tarce razem z selerem. Dodaj pokrojoną w cieniutkie półplasterki cebulę oraz por. Posiekaj drobno natkę pietruszki. Wszystkie wymienione powyżej przyprawy rozetrzyj dokładnie w moździerzu. Rozgrzej oliwę na patelni i dodaj do niej starte warzywa oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Podsmażaj przez około 5 minut i dodaj przyprawy. Podsmażaj przez kolejną minutę. Całość zalej dwiema szklankami wody i dodaj sos sojowy. Gotuj na małym ogniu przez około 10 minut. Następnie wyłącz ogień, dodaj posiekaną natkę pietruszki i zblenduj całość. Przygotowaną masę po ostudzeniu przelej do silikonowych pojemniczków na lód. Kostki mogą być przechowywane w zamrażarce przez około trzy miesiące.

Dodaj komentarz