Priorytety MEiN 2022 23 Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę i wychowanie patriotyczne

Photo of author
Written By Korneliusz Nowicki

Witam. Dziękuję za przeczytanie tego artykułu

Priorytety MEiN 2022 23 Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę i wychowanie patriotyczne

Każdego roku w okresie wakacyjnym Ministerstwo Edukacji i Nauki musi określić i publicznie ogłosić kierunki polityki oświatowej na nadchodzący rok szkolny. Tak samo było i tym razem. Priorytety MEiN 2022/2023 zostały przedstawione w specjalnym dokumencie wydanym w lipcu. "Postawienie na wychowanie patriotyczne, na tradycyjną szkołę, tradycyjną edukację".

Źródło: oficjalny profil MEiN na Twitterze @MEIN_GOV_PL

Priorytety ministra edukacji na rok szkolny 2022/23

Przygotowanie i ogłoszenie kierunków polityki edukacyjnej państwa to jedno z podstawowych zadań Ministerstwa Edukacji i Nauki wynikających z prawa oświatowego. Szczegółowa lista jest przedstawiana co roku i obowiązuje od września do zakończenia roku. Priorytety ministerialne skomentował na antenie Polskiego Radia wiceszef resortu Dariusz Piontkowski.

Priorytety to postawienie na wychowanie patriotyczne, na tradycyjną szkołę, tradycyjną edukację, ale także uwzględnienie zmieniającego się świata wokół nas. Chcemy, żeby nowatorskie rozwiązania, takie jak elementy elektroniczne, które były mocno obecne zwłaszcza w czasie pandemii, nadal istniały, ale nie dominowały. Nie zastąpią one bezpośredniego kontaktu uczniów z nauczycielami. Dariusz Piontkowski, wiceszef MEiN, w Programie I Polskiego Radia

Jak podkreśla minister Piontkowski, jedną z najważniejszych kwestii dla resortu jest propagowanie świadomości patriotycznej wśród dzieci i młodzieży. Dlatego w szkołach od września pojawił się nowy przedmiot "Historia i teraźniejszość". Uczniowie podczas zajęć mają szczegółowo zapoznać się z najważniejszymi wydarzeniami i przemianami społecznymi ostatnich dekad zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dzięki temu mają lepiej rozumieć także aktualną sytuację polityczno-społeczną.

Nowy przedmiot w szkole – historia i teraźniejszość, ma przyczynić się do wzrostu patriotyzmu. Sądzę, że większość Polaków będzie zadowolona. Młodzi Polacy (a także starsi), powinni znać swoją historię, która wpływa na to, co dzieje się dzisiaj. Wiele procesów i zachowań ma swoje źródło w wydarzeniach sprzed kilkunastu czy kilkudziesięciu lat, i jeśli nie mamy tego świadomości, to łatwo nami manipulować. Dariusz Piontkowski, wiceszef MEiN, w Programie I Polskiego Radia

Przeczytaj więcej artykułów  Podwyżki dla nauczycieli 2024 - kiedy rozporządzenie Padła konkretna data Wyrównanie już wkrótce

Niestety, wygląda na to, że prognozy ministra Piontkowskiego nie do końca się sprawdziły. Wiadomo przecież, że zarówno sam przedmiot "Historia i teraźniejszość", jak i podręcznik do tego przedmiotu stworzony przez prof. Roszkowskiego nie wzbudziły entuzjazmu większości rodziców. Wręcz przeciwnie – spora ich część krytycznie odnosi się do zajęć w zaproponowanym przez MEiN kształcie. Głównym powodem są kontrowersyjne fragmenty książki, w których autor krytykuje (a wręcz atakuje) m.in. feminizm, liberalizm, osoby o poglądach lewicowych, metodę in vitro, a nawet niektóre zespoły rockowe i metalowe.

Główne kierunki polityki oświatowej 2022/23

Priorytetem MEiN na nadchodzące 10 miesięcy jest "wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji".

Pozostałe priorytety MEiN na rok szkolny 2022/23 to:

  1. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny i ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
  2. Działanie na rzecz promocji edukacji klasycznej oraz dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez naukę języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
  3. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do programu nauczania.
  4. Wsparcie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
  5. Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami i wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
  6. Podnoszenie umiejętności nauczycieli w zakresie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych oraz kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
  7. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, m.in. poprzez program "Laboratoria przyszłości".
  8. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia dla dzieci i uczniów w przedszkolach, szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Dokument określa również zakres kontroli placówek edukacyjnych przez kuratorów. Kuratorzy będą dokładniej sprawdzać, czy uczniowie mają zapewnione wsparcie na odpowiednim poziomie przez nauczycieli specjalistów, w tym pedagogów specjalnych. Będą również kontrolować realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie w szkołach ponadpodstawowych.

Przeczytaj więcej artykułów  Od lat robię pomidorówkę tylko w ten sposób Dzięki jednemu dodatkowi smakuje jak u babci

Priorytety MEiN 2022/23 w przedszkolach

Priorytety ministerialne na rok szkolny 2022/23 dotyczą również edukacji przedszkolnej. Resort podkreśla konieczność podniesienia poziomu kształcenia i zapewnienia odpowiedniego wsparcia dla uczniów i przedszkolaków ze strony nauczycieli oraz pedagogów specjalnych. Kuratorzy oświaty będą zwracać szczególną uwagę na te aspekty podczas kontroli.

  • Czy religia jest obowiązkowa w 2022 roku? Zapowiedzi ministra niepokoją rodziców
  • Jak wypisać dziecko z religii? Praktyczne informacje dla rodziców [wzór oświadczenia]
  • "Godziny czarnkowe" już od września w szkołach, ale to nie koniec nowości. Co jeszcze się zmieni?

Dodaj komentarz